thuismetsijtze.reismee.nl

Zwerfhonden.

Twee zwerfhonden, zusjes zijn ze, wonen in mijn huis, lopen rond, voelen zich steeds meer thuis, gaan hun eigen gang, zoeken me op voor een aai, laten horen dat ze naar buiten willen, dat is bijna elke keer dat ik binnen kom, teleurgesteld gaan ze weer liggen. Ik liep vandaag voor het eerst het grote rond met ze, een uur door de landerijen zonder problemen, veel nieuwe luchtjes die geroken moesten worden, een reiger die ze achterna wilden, kippen in een tuin die hun leven niet veilig zijn als de honden los zouden lopen, ze hebben geleerd om te overleven zonder baasje die hun brokken geeft. Het zijn zwerfhonden, dat blijven ze nog wel een tijdje, het lopen aan een riem gaat boven verwachting goed, heel prettig is dat ze zindelijk zijn, buiten poepen en plassen netjes aan de kant van het ruiterpad, zodat niemand erdoor heen loopt, poep aan je schoen stinkt. Stray dogs is de titel van een boekje met aforismen (betekenisvolle spreuken) van R. Tagore dacht ik, maar de titel is Stray Birds, Zwervende Vogels. Ik heb het gegeven aan een heel bijzonder meisje in Londen in 1974, verliefd als ik was, wat waren we jong, twee weken samen, niets was belangrijk, alleen wij.