thuismetsijtze.reismee.nl

Werk.

Van hard werken is niemand minder geworden, je verhuurt jezelf aan een bedrijf om geld te verdienen, het liefst veel geld, maar over het werk wat je moet doen heb je niet zoveel te vertellen, het wordt je opgedragen of je het leuk vind of niet. In de bloembollen waar we begin jaren zeventig vacantiewerk gingen doen, op de bonnefooi we wisten niet wat ons te wachten stond, moesten we letterlijk en figuurlijk het werk veroveren, we gingen op een maandag achter de sorteermachine staan omdat die plaatsen vrij waren, onze voorgangers waren er mee gestopt en vertelden ons wat we moesten doen. Het pakte goed uit, we werkten keihard, langharig als we waren, we pakten alles aan, van overwerk tot nog meer werk, niets was te gek, we werkten op zaterdag, maar dan was er niemand en konden we het werk uitsmeren over een hele dag, overwerk betaalde beter. Hard werken om de hyachinten op de stellingen te storten in het oude gedeelte van het gebouw, manden moesten worden opgetild en leeg gegooid in een bak die aan de stelling hing, het was hoog, twee meter, zwaar werk, later werden de gedroogde hyacinthen weer opschept en gesorteerd op maat. Droge hyacinthen hebben als nadeel dat er door de fijne stof, een soort naaldjes die in je poriën doordringen, je een enorme jeuk krijgt, krabben is geen optie dan wordt het alleen maar erger, elke pauze douchen helpt, je kreeg wel een toeslag voor het werk, jeukgeld, hoeveel het was weet ik niet meer. Ik heb het overleefd, Jolle werkte samen met Hannes, een ouwe taaie die de manden bijna uit je handen rukte en niet geloofde dat de mensen op de maan rond liepen, het was show.

Ik draai muziek van Bach, ik vond een box met 19 platen met al zijn orgel werken, lees mijn boek uit en ga vroeg slapen, morgen wandelen in Duurswold.

Het is moeilijk om een hond te vinden, regels zijn streng, mensen willen van hun hond af omdat ze te klein behuisd zijn, te weinig tijd hebben om het beestje uit te laten, maar uiteindelijk vinden ze het toch te zwaar om afstand te doen van het lieve dier, dat kan ik wel begrijpen.