thuismetsijtze.reismee.nl

Stille tijd.

Het is een stille tijd, een paar weken zijn we op weg in het nieuwe jaar, de derde maandag in januari wordt sinds kort ook wel Blue Monday genoemd las ik, het leven gaat zijn gewone gang weer, de goede voornemens kunnen met een gerust hart in de prullemand worden gegooid zonder dat iemand je er op aanspreekt, we zijn mensen van het moment. De enige die de stilte doorbreekt is de aankomende president die in alle media van zich doet horen, twee journalisten van bekende europese kranten interviewen hem, ze kijken naar hem vol ontzag, luisteren naar zijn antwoorden zonder kritische wedervragen te stellen, ik zag slechts een klein stukje van het vraaggesprek. Iemand die de macht heeft gelooft in zichzelf, hij of zij kan dingen beweren waar anderen niet me wegkomen, het klinkt zelfs geloofwaardig zo overtuigd zijn ze van hun gelijk, niemand in hun omgeving durft een weerwoord te geven of kritiek te uiten, dit zie je overal waar macht de baas is, er wordt niet meer geluisterd naar de medemens. Nog even dan komt er aan de stille tijd een einde en vliegen de grote woorden ons om de oren, verkiezingsretoriek. Misschien is het een idee om voordat je gaat stemmen, je even terug te trekken op een stille plek waar je zelf rustig en helder na kan denken zonder gestoord te worden door de heren en dames politici.