thuismetsijtze.reismee.nl

Oude man.

Vanmorgen voelde ik me een oude man, het lichaam werkte niet mee, een pijntje in de rug, een zere lies door (misschien) te fanatiek op de roeitrainer, het duurde even voor ik mijn sokken aan had, maar daarna smaakte de koffie als vanouds heerlijk. Anderhalf uur gewandeld in Duurswold, achter Slochteren, prachtig is het daar, het gesprek ging over de kinderen, relatie's in de ruimste zin van het woord, de beperkingen die we elkaar soms/vaak opleggen, waar komt dat vandaan? Een ree liep eenzaam rond, draafde weg voor een tractor en vond een groep van vijf andere reeën, ze stonden rustig te grazen ver weg in het land, bij dieren gaat dat natuurlijk, bij mensen komen er andere dingen bij kijken om gelukkig te zijn. Thuis heb ik de kerstboom opgeruimd, de kachel vroeg aangestoken om het lekker warm te maken in huis, ik luisterde muziek in mijn stoel, droomde weg naar vroeger ( de toekomst is een ander verhaal, daar heb ik niet zo veel mee, leven is dat wat je overkomt, terwijl je druk bent met andere plannen; zei John Lennon ooit ),de woorden van de plaat ken ik uit mijn hoofd, de muziek kan ik meefluiten, het brengt me op de weg van herinneringen, een onverharde weg vol met kuilen en modder waar ik over heen loop naar de toekomst. Er is ook een geplaveid pad, glad en makkelijk begaanbaar ( lees het Bijbelverhaal), maar dat is saai en voorspelbaar, af en toe op je bek gaan kan geen kwaad.

Ik zet klassieke muziek op, zodat ik door kan lezen in het prachtige boek over IJsland, de kou van het verhaal overvalt me, net als hier, maar ook aan kou kan je wennen. 's Morgens opstaan als het rond het vriespunt is, uit de warme slaapzak snel naar de warme douche en het huisje waar we koffie kunnen zetten voordat we alles inpakken en verder trekken op de motor naar de dag van morgen.