thuismetsijtze.reismee.nl

Democratie.

Democratie is een staatsvorm die aan het hele volk invloed op de regering toekent en o.a. het recht op vrije meningsuiting, persoonlijke vrijheid en gelijkheid voor allenvoor de wet erkent.

Wij vinden het vanzelfsprekend om in een democratie te wonen, te leven in vrijheid, te zeggen wat je wilt waarover dan ook en dat doen we in toenemende mate. Een oud politicus doet een oproep tot meer vertrouwen en leefbaarheid in onze wereld in een bewogen rede voor de televisie, hij wordt geroemd om zijn welsprekendheid, acht minuten lang zonder spiekbriefje, nu hoor ik steeds meer tegen geluiden om zijn partij aan het touwtje dat uit de brievenbus hing op te knopen. Misschien begrijp ik het verkeerd, ik denk het niet, in ons land mag iedereen zeggen wat hij of zij vindt, ik hoef niet te luisteren, maar woorden worden gesproken, soms geschreeuwd, meningen verkondigd, maar ik wil zo graag luisteren naar wijze mensen die me vertellen hoe we verder moeten in deze totaal ontwrichte wereld, mannen en vrouwen die schijt hebben aan de reguliere partijen, die allen maar ruzie maken over het leiderschap, verdeeld zijn over Sinterklaas en Zwarte Piet, zichzelf belangrijker vinden dan de mensen door wie ze gekozen zijn, zich afsplitsen en rustig op het pluche blijven zitten om hun mening te verkondigen alsof het de waarheid is, hun waarheid waarop ik niet zit te wachten. Zeventien partijen zitten er nu in onze Tweede Kamer, het is een lachertje, beslissingen worden uitgesteld, afspraken om tot een meerderheid te komen worden gemaakt, voor wat hoort wat, dan steun je mijn voorstel de volgende keer, gekonkel lijkt het, het is onze democratie.

Gelukkig leef ik in onze democratie waarin iedereen mag zeggen wat hij of zij wil, als het maar geen geschreeuw wordt, als we het naar elkaar luisteren verleren is dat het einde van onze samenleving, iedereen voor zich en ik eerst, wie hard roept overstemt mij, ik fluister mijn woorden tegen de wind in, ze gaan verloren in het gebulder van de storm, het is jammer, we hebben er samen voor gekozen, dat is democratie.

Zie Roy. in mijn verhalen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!