thuismetsijtze.reismee.nl

Geluid.

Ik ben altijd op zoek naar het goede/beste geluid waardoor ik de muziek nog beter kan horen, een draaitafel met een nieuwe naald, een andere versterker waardoor ik nog beter hoor wat er op de platen wordt gespeeld. Vorige week was ik in een audio zaak, luisterde op dure apparatuur, samen iets van 25.000 euro, naar platen die ik ken van thuis, het klonk prachtig, maar dat doet het hier ook, geen reden om mijn spaarrekening aan te spreken. Toch kocht ik een paar boxen/speakers, bose 601 serie II, heel goedkoop van het Leger des Heils in Emmen, een goed doel, met de verwachting dat het geluid van mijn platen tien keer beter zou klinken dan voorheen. Op de terugweg luisterde ik naar muziek van de jaren 60, vrolijk reed ik rustig naar huis in mijn oude vw bus, honderd kilometer haalt ie nog makkelijk. Thuis droeg ik de speakers naar binnen, groot en zwaar, aansluiten en platen draaien, wat een tegenvaller, het geluid is zacht en zwak, weinig bas en hoge tonen, ik zat in mijn stoel te kijken naar die mooie luidsprekers, ik had de oude al weg gezet, maar sloot ze opnieuw aan, het geluid is tien keer beter. Hoe kan dat, dacht ik, ik weet het niet, ik probeer het een andere keer wel weer of ik zet ze gelijk weer te koop op marktplaats.

Het wordt donker, prachtig hoe de zon ondergaat, de pony is ongeduldig, loopt heen en weer, ze wil naar de stal waar het warm is, er ligt stro en hooi, ik geef haar een appel, ik hoor een tevreden geluid. Ik haal hout voor de kachel, het wordt heerlijk warm, ik vind platen met muziek voor advent en kerst, gregoriaans, klassiek tussen een rij LP's die ik gekregen heb, ik steek kaarsen aan, twee voor advent, andere voor de sfeer, het donker wordt verlicht, gordijnen dicht, ik sluit de kou buiten. Wandelen door de koude mist, ik zie weinig, mijn haar bevriest, mijn voeten glijden uit, de grond is hard bevroren, ik verlang naar de eerste warmte van de voorjaarszon, zomer en winter samen maken de tegenstelling mooi, elk seizoen is anders, net als ik, ik geniet ervan. Alleen is alleen, dat is in de donkere dagen moeilijker dan in het licht van de zomer, gelukkig verlichten de kaarsen het huis.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!