Wonderlijke wegen.

Vanmiddag heb ik een prachtige wandeling gemaakt door een aangelegd natuurgebied tussen het Schildmeer en het Slochterdiepje, je loopt door een leeg landschap zonder bomen, kilometers ver kan ik kijken, honderden ganzen vliegen met veel lawaai over op zoek naar open water. Ik loop over een houten pad boven het water, honderden meters lang, het water is niet diep, er ligt ijs, zo dicht bij, wie beweert dat aangelegde natuur niet mooi is moet hier komen kijken, het is anders dan de wandeling langs het Anloër diepje, maar niet minder mooi en dichterbij. Ik ga het gebied verkennen te voet, misschien dat er een kaartje van het gebied is, maar gewoon gaan lopen en zien waar je uit komt is de beste kaart die je kan krijgen.

De houtkachel aan, roodgloeiend, het Weihnachts Oratotium op de draaitafel, het is koud, heerlijk om straks te gaan slapen onder een warm dekbed, morgen uitslapen.

Wonderlijk hoe een leven loopt, een doodlopende weg gaat over op een nieuw pad dat ik van veraf niet kon zien.