thuismetsijtze.reismee.nl

Misbruik.

Op televisie hoor en zie ik het, in de krant lees ik over het misbruik van kinderen door voetbal trainers in Engeland, het is bijna geen nieuws meer, kinderen (en vrouwen) worden (en werden) overal voor misbruikt, arbeid is misschien nog wel het meest "onschuldige", je wordt uitgebuit door lange werktijden en weinig loon, maar je word lichamelijk met rust gelaten. Trauma's door aanraking, aanranding en verkrachting zijn bijna een gemeengoed, wie heeft er niet mee te maken gehad en vooral, hoe ga je er mee om, als je dat al kan, wie steunt je in plaats vandat er gezegd wordt dat het je eigen schuld is, je hebt aanleiding gegeven door wat dan ook, uitdagend gekleed, iemand aankijken met een bepaalde blik waardoor grenzen wegvallen, vooral voor mannen die menen recht te hebben op wat hun in die blik is beloofd, ten minste dat hebben zij er in gezien, het is een wereld met alleen maar verliezers, als je je niet kunt beheersen en veel mannen kunnen dat niet, ik schrijf vanuit mijn mannelijke denkwereld en die is beperkt.

Je word gedwongen om iets te doen wat je niet wilt, maar toch doe je het omdat je iets wilt bereiken wat anders niet mogelijk is, het gaat over macht, alle macht is verkeerd want die beperkt de vrijheid van een ander, vernedert de ander, niemand is de baas.

Menno, de overbuurjongen, die ouder was dan mij, probeerde me te verleiden (wist ik veel) met stripboekjes van Dick Bos, die ik zou krijgen als hij mijn piemel mocht voelen, hij deed een poging, maar ik ging weg zonder de boekjes en vond het vreemd, ik was twaalf. Toen ik veertien of vijftien was, ging ik samen met mijn zus vanuit Haselüne (vacantie) naar Zwartemeer, ze moest werken in Groningen, de busverbinding was slecht, we gingen liften, de heenweg was geen probleem, we kregen een lift naar de grens, de man vroeg me om te wachten dan zou hij me ook weer terug brengen, mijn zus stapte op de bus. Na vijftien minuten gewacht te hebben kwam de man terug, ik stapte in en we reden de weg terug, na een poosje begon de man mijn benen te strelen, praatte in het Duits waar ik weinig van verstond, probeerde in mijn broek te komen, toen ik duidelijk maakte daar niet van gediend te zijn, werd ik uit de auto gezet, liften lukte niet meer, het was een lange weg terug, ik moest lopen, maar ik had er geen spijt van.

Misbruik komt voort uit macht, ik ben de sterkste dus jij heb te luisteren en te doen wat ik wil, iedereen heeft er mee te maken, maar laten we zacht zijn voor elkaar.