thuismetsijtze.reismee.nl

Herinneringen.

Hoelang blijven herinneringen in je hoofd?, hebben ze een houdbaarheidsdatum of verdwijnen ze soms in het niets en vergeet ik wat er gebeurt is? Gelukkig hoef ik niet alles te onthouden, ik zorg voor mensen die nog precies weten wie er vorig jaar op 11 november werkten en het jaar ervoor, ook van andere belangrijke dagen weten ze wie er waren, welke kado' s de Sint aan wie heeft gegeven de afgelopen jaren. Voor mij onbegrijpelijk, gekmakend, maar voor hun een ordening in het leven die ik niet kan begrijpen, ik volg, luister, soms vol bewondering, maak er gebruik van als ik een telefoonnummer niet meer weet.

Herinneringen komen opeens terug door een geur, muziek, een gesprek of zomaar als ik loop te wandelen, het hoofd is onvoorspelbaar in gedachten, waar komen ze vandaan, waarom op dat moment, waar gaan ze heen, ze verdwijnen in het niets, opeens zijn ze terug, maar is de herinnering echt of een afspiegeling van hoe het was, wat bedenken we er bij na zoveel tijd, maken we herinneringen mooier, lelijker of net hoe het ons uitkomt? Twee mensen die hetzelfde beleefd hebben vertellen andere verhalen, hoe kan dat, maar het is ook wel weer mooi dat je je eigen verhaal van je herinneringen kan vertellen, meestal was er niemand bij, herinneringen zijn soms fantasie of gedroomd, het is een bedachte werkelijkheid, want ik was het vergeten.

Herinneringen zijn beperkt, ze horen bij mij, uiteindelijk vervliegen ze.