thuismetsijtze.reismee.nl

Oom Meint, de ganzen vliegen over.

Oom Meint woonde in het huis naast ons, ik dacht dat ik zijn achternaam vergeten was, maar het is de Groot, een man met status, zowel in het dagelijks leven als ook in het kerkelijk leven. Aan zo'n status waren veel voordelen verbonden, mensen keken tegen je op, eigenlijk moet ik U zeggen en deden wat hij zei, anders kon hij je het leven zuur maken. Oom Meint jaagde, hij schoot eenden, fazanten, ganzen, hazen en mijn vader ging mee/moest me, dat weet ik niet, mijn moeder maakte de dieren schoon, bereide het vlees en zette het op tafel. Als het eten klaar was klopten we op de tussenmuur, oom Meint at bij ons nadat zijn vrouw was overleden, een man alleen kookt niet, die laat zich bedienen. Hij had een enorme postzegelverzameling, kasten vol met uitgeblazen vogel eieren, een rijke man, mijn ouders hebben er nooit wat van gemerkt, het was liefdewerk.

John en ik gingen soms mee met oom Meint om de eenden op te halen die hij had geschoten, achter de Ulgersmaweg, waar het toen nog leeg was, ze leefden soms nog, pak ze bij de nek en draai ze om, zei hij en dat deden we. Ik weet niet meer hoe eend smaakt!

Ik moest aan hem denken toen ik de ganzen hoorde die overvlogen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!