thuismetsijtze.reismee.nl

Bruce.

Ik woonde in Hoogkerk, achteraf misschien niet zo'n goed idee maar toen was het de plek om weg te komen van huis, om zelf te bepalen wat ik zou gaan doen, samen wonen met een vriend, jullie zijn homo's riep mijn vader in een woedende poging om ons tegen te houden. Er waren vrouwen in het spel, hij vergiste zich, maar toen wist hij van niets, ouders kunnen hun kinderen niet aan zich blijven binden, los laten is de kunst, begin er al vroeg mee, het is niet altijd makkelijk, het maakt het later zo veel eenvoudiger om je kind zijn/haar eigen weg te laten kiezen.

Minne leende me twee platen, Desire van Bob Dylan en Born to Run van Bruce, hij zou ze na de zomer vacantie op komen halen of ik zou de lp's mee nemen naar de academie in Groningen. De hele zomer heb ik de platen gedraaid als ik thuis was, om geld te verdienen vertrok ik naar Hillegom, in de bloembollen verdiende ik veel geld dat in het weekeinde uit werd gegeven, ik kwam terug met het laatste weekloon, moe van het harde werken, blij dat het school leven weer begon om uit te rusten, maar ik miste de vrijheid van het leven helemaal op mezelf, hard werken, bier drinken, verliefd en heel alleen.

Ik woonde een zomer in een tent, van mei tot eind september, naast een sloot, niemand wist waar ik was, mijn moeder stuurde me brieven, ik schreef haar terug, kaartjes, korte berichtjes, af en toe belde ik naar huis. Ik was ondergedoken in vergetelheid, niemand wist waar ik was, ik werkte hard om te overleven. Van de liefde snapte ik niets, een mooie jongen heeft altijd aandacht van mooie vrouwen, maar dat werkt niet als je verkering hebt met een prachtig donker meisje uit de achterhoek, dat zich van geen kwaad bewust is, het leven opzoekt net als ik, het knalt af en toe, de liefde is onvoorwaardelijk, maar uiteindelijk wisten we niet hoe het verder moest. De lucht klaart op, Bruce zingt zijn songs live, een doos cd's met concerten uit 1978, 15 cd's, ongelofelijk mooi, net als het leven waarover hij zingt. Wanneer is het volgende concert?