thuismetsijtze.reismee.nl

Grolsch.

Vandaag zijn we naar de Grolsch brouwerij in Enschede geweest, een rondleiding van twee uur door de fabriek met de uitleg door een student, helder en duidelijk, terug in café 1615 konden we naar hartelust bier proeven, heerlijk en gezellig om zo het weekeinde te beginnen. Op de fiets terug naar het huisje in Usselo, een grote tuin, waarin we nog in de zon kunnen zitten genieten en met elkaar praten. Waar komt de voorliefde voor Grolsch vandaan, vroeg ik toen we samen aan een tafel bier stonden te drinken, dat is een vervolg op het verhaal van de motorreis uit 1975. Uiteindelijk bereikten we een camping in Groenlo, van waaruit we de volgende dag naar Lichtenvoorde reden, op zoek naar de Martin Leliveltstraat waar de zusjes Lelivelt woonden, ik weet niet meer of we onze komst hadden aangekondigd, maar we werden ontvangen zoals we dat in Groningen niet gewend waren en het de volgende jaren heel gewoon werd, we werden opgenomen in de familie zonder veel vragen, koffie, eten, bier, alles stond klaar, ik kon blijven slapen boven op zolder. Het was voor mij verrassend gastvrij, dat is het zo gebleven, altijd was er genoeg (en vaak teveel) te eten, op welk tijdstip we ook kwamen binnen vallen, zo gastvrij heb ik het daarna zelden meer meegemaakt. En ze dronken Grolsch, beugelflessen, dat heb ik naar mijn familie in Groningen meegenomen, ik dronk alleen nog beugelflessen en mijn broers namen dat over, eigenlijk tot aan de dag van vandaag. Op een motor weekeinde schakelen we moeiteloos over op Schültenbrau of op de Klok, zoals vandaag, als er niets anders voor handen is zijn we ook daar blij mee. Toen we gisteren bij Aalten de grens over reden kwamen er heel veel herinneringen boven, niet alleen aan de weg of de omgeving, ook aan alle mensen die ik er heb leren kennen, een liefde die toen ontluikte en tot bloei kwam, alle jaren daarna met hele mooie momenten, de rest stop ik weg. Een leven in de Achterhoek kwam in een half uurtje voorbij, het was prachtig, jammer dat we niet even op de koffie konden gaan op het bekende adres, hoe zou het huis er uit zien? Grolsch is overgebleven als overlevering uit vroegere tijden net als de herinneringen, ze zijn te mooi om te vergeten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!