thuismetsijtze.reismee.nl

Herhaling.

Ik kijk al jaren niet meer naar de samenvattingen van de eredivisie wedstrijden op zondag avond, geen bord op schoot meer, ik eet gewoon aan tafel, de verslagen van de wedstrijden lees ik op maandag morgen in de krant of ik kijk zondagavond op flash score naar de uitslagen en de stand. Zelfs Champions league wedstrijden gaan aan mij voorbij, terwijl ik er vroeger geen genoeg van kon krijgen, in de jaren zeventig keek ik samen met mijn vader naar het voetbal, vreemd genoeg waren we het bijna nooit met elkaar eens over het verloop van de wedstrijd, dat hoorde er bij, het groeide met de jaren, als ik er nu aan denk was het een spel, ook al klonk het toen heel heftig, herinneringen kleuren vaak mooier in het ouder worden, ik wil het graag zo laten en maak ze nog mooier in mijn verhaaltjes. Ik mis het voetbal niet, als ik kijk, kijk ik het eerste kwartier, als het niets is gaat de televisie uit en zet ik een plaat op. De tegenzin komt ook voort uit het geldgebeuren in de voetballerij, de meer dan riante salarissen van de spelers, de steun van (locale) overheden aan clubs in schimmige deals, steenrijke mensen die clubs kopen en proberen om met veel geld een elftal bij elkaar te scoren, soms lukt het, vaak worden spelers een seizoen later voor een schijntje weer verkocht, een gouden zeepbel, die uit elkaar spat als er geen succes is, over trainers ga ik het niet hebben en ook niet over club-liefde, Sjaak Swart en Ryan Giggs, van vroeger.

Het E.K. is begonnen, ik kijk een paar wedstrijden, meer al dan ik twee jaar geleden van het W.K. heb gezien, logisch want toen waren we op reis en vaak verstoken van beelden en ik moet eerlijk zeggen, het is leuk, misschien komt het ook door het samen kijken, alleen is maar alleen en het geven van commentaar op de wedstrijd waarop iemand anders dan weer reageert, ik denk aan mijn vader en dat maakt het kijken nog mooier. Het voetbal lijkt wat aanvallender dan andere jaren, het spel zou moeten veranderen, minder regels, geen buitenspel meer, dat soort dingen, maar de voetbalwereld is conservatief, corrupt, alleen voor veel geld kiezen bestuursleden waar- voor ze omgekocht worden en dat is niet uit liefde voor het voetbalspelletje, alleen eigengewin.

De mens is geneigd tot alle kwaad, heeft God de mens alzo verkeerd en boos geschapen???? en dat geldt niet alleen voor de voetbalwereld, ik denk aan politici, wapenhandelaren, criminelen, drugsverkopers, in het klein doe ik er zelf misschien ook wel aan mee, ook ik ben geneigd tot alle kwaad als ik in de verleiding word gebracht en ben geen steek beter dan anderen, ook al denk ik van wel. Uit de Heidelbergse Catechismus voor wie het na wil lezen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!