thuismetsijtze.reismee.nl

Stilte.

Ik zit in mijn luisterstoel zonder muziek aan, hoor af en toe een auto voorbij komen, de hond ligt aan/op mijn voeten en snurkt, het is goed om in stilte te zitten. Een vlieg komt voorbij, zoemt irritant om me heen, verstoort de stilte nauwelijks met muziek aan had ik het niet gemerkt, laat staan gehoord. Stilzijn is het genieten van niets dat er altijd is maar vaak niet wordt opgemerkt omdat het meestal zo druk en vol lawaai is in ons leven, misschien zijn we bang voor de stilte, om niets te zeggen. In een ontmoeting voeren woorden de boventoon, we praten door ook zonder dat we elkaar iets te vertellen hebben, geluid moet er zijn, muziek komt van een telefoon, tablet of weet ik het, als ik in de trein zit zie ik (bijna) niemand meer die dromerig uit het raam staart en kijkt wat er te zien is buiten, het gebeurt binnen op het scherm. De grote wereld is klein geworden, alles is te zien en te volgen op je mobiel of wat je dan ook bij je hebt aan apparatuur, een enkeling leest nog een boek of krant, die zit in de stilte coupe, waar zelfs fluisteren soms verboden is, de tolerantie neemt af, als het ergens verplicht stil moet zijn dan moeten we ons daar aan houden, we worden er op gewezen, maar genieten kunnen we er niet meer van, gedwongen stilte is net zo iets als sex als je er geen zin in hebt, maar het kan snel veranderen, we blijven mensen, onberekenbaar.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!