thuismetsijtze.reismee.nl

Een kreupele eend.

Vorige week schreef ik over een eend (alleen mannetjes zijn zo stom om niet uit te kijken als ze wegvliegen om het vrouwtje te beschermen, ook wel weer mooi natuurlijk) die vloog op uit de sloot naast het ruiterpad en knalde tegen een auto aan. Ik vreesde voor zijn leven, keek langs de kant van de weg naar een dode eend, zag niets, wel vond ik het kadaver van een reiger op mijn dagelijkse wandeling met de hond, aangevreten, kaal, hoe komt het daar terecht? op mijn pad, ik moest well even slikken, het zag er niet erg fris uit.

Vanmiddag zag ik een eendenpaar waarvan het mannetje hinkte, verder leken ze gelukkig, ik wachtte even met verder lopen, er kwamen veel auto's langs en twee keer botsen leek me iets teveel van het goede, toen het rustig was op de weg liep ik verder en het eendenpaar vloog luidruchtig omhoog, geen auto te bekennen, ze hebben het overleefd. Een beetje kreupel is niet zo heel erg, dood is een ander verhaal, we rijden vaak te hard, kijken niet goed uit, wij zijn de heersers van de weg, meedogenloos als het om dieren gaat, vergeet de kleine kinderen niet en de oude mensen.