thuismetsijtze.reismee.nl

Baltische staten.

Op reis door de Baltische staten was een lang artikel in de krant van vandaag, ik heb er stukjes van gelezen. Estland, Letland en Litouwen liggen tussen Europa en Rusland in, we reden er twee jaar geleden door heen, prachtig land, het lijkt op Limburg, heuvelachtig, veel landbouw, ooievaarsnesten op schoorstenen van huizen, eletriciteitspalen, eerst is het bijzonder, na 100 kilometer met nesten kijk ik niet meer, maar het blijft bijzonder. Arme landen zijn het, vervallen gebouwen, flats in the middle of nowhere, vroeger woonden er mensen, arbeiders om op het land te werken, nu is er niks meer. We kwamen aan in Tallinn met de boot van Helsinki, op zoek naar die ene camping op de kaart, nergens te vinden, maar we vonden onderdak bij een soort bed & breakfast, we mochten achter de schuur onze tent opzetten, boven douchen en het eten was zo heerlijk, net als het ontbijt. De wegen waren niet altijd heel goed, maar we kozen voor de kleine weggetjes door bossen, landerijen, wegen die verhard waren of plotseling niet meer, stukken weg zonder asfalt, grind en kuilen meer was er niet, maar zo mooi om mee te maken. We kregen en slaaplaats bij Eduardo op een camping in aanbouw, er was niets, geen wc, douchen moesten we onder een boom of zoiets, maar we werden onthaalt als vorsten, bier in overvloed, de soep stond te koken boven een houtvuur en dat proef je, vlees op de barbeque, daarna samen in de sauna, afkoelen in de rivier die naast de camping stroomde, het leven is goed in de baltische staten. Het enigste minpuntje is het gebrek aan campings, de volgende dag reden we door tot we niet meer konden en belanden in een hotel bij Kaunas aan de snelweg, achteraf denk ik wat maakt het uit, toen waren we even de weg kwijt. Advies: ga er heen en geniet van de mooie natuur en de hartelijke mensen.