thuismetsijtze.reismee.nl

Ladder naar de hemel.

De ladder naar de hemel blijkt bedrog, gestolen van een andere band, niet de ladder uit de hemel, die Jakob in zijn droom zag Genesis 28; en zie, een ladder, neergesteld op aarde, de top van de ladder raakt aan de hemel. En zie, engelen stijgen op en dalen daarlangs af. Opstijgend dragen zij Jakob's nood omhoog, zijn schaamte, zijn schuld, zijn verdriet om wat was en zijn angst op wat komen gaat. Afdalend dragen zij God's vertroosting met zich mee. (uit Nico ter Linden - het verhaal gaat). Luister naar het nummer Taurus van de band Spirit, uitgebracht twee jaar voor Stairway to Heaven, in dat jaar trad Led Zeppelin op als openings - act voor Spirit in Amerika, wie zal het zeggen, misschien de rechter, 550 miljoen dollar aan rechten staan niet op het spel, wel de toekomstige rechten. Taurus werd geschreven door Randy Wolfe, known as Randy California, de guitarist van Spirit in 1968, hij overleed in 1997, de bassist van de groep Mark Andes ging naar de rechter, plagiaat of niet, het levert veel publiciteit op, dus veel geld, wie het in zijn zak steekt? Vorige week de vierde plaat van Led Zeppelin gekocht met het nummer Stairway to Heaven erop, allemachtig goed, wie het ook geschreven heeft. Ik luister op youtube naar het nummer van Spirit, verbluffend hetzelfde, bekijk een uitvoering van Stairway door Frank Zappa, heerlijke persiflage, luister een klein stukje van het nummer door Patricia Paay, in de zijlijn zie ik Jack Bruce Big Blues Band live at Lugano 2011, kijken, later kijk ik naar een documentaire van de BBC over zijn leven en muziek, zes nummers worden uitgevoerd door Jack met Schotse muzikanten, ontroerend mooi. Alles, heel veel is te vinden op Youtube.

Vanmiddag naar het kerkje in Hellum, klassieke muziek door het symphonieorkest Scaramouge, prachtig in zijn eenvoud, mooi door de akoestiek en het spel van de hoorn speelster, Aukje Spijksma.

Zomaar een zondag die voorbij is voor ik het besef, de zon gaat onder net als anders.