thuismetsijtze.reismee.nl

Stapelbed.

Een stapelbed is iets van vroeger, te kleine huizen, te grote gezinnen, waar moet iedereen slapen? Stapelbedden komen nog voor in goedkope vacantiehuizen waar we heen gaan omdat het goedkoop is, de bedden zakken door, er zijn twee zalen, vroeger één voor mannen en één voor vrouwen. Ons eerste familie weekeinde was in Roden? toen mijn opa en oma vijftig jaar getrouwd waren, het was een vreemde gewaarwording om mijn opa naar zijn bed te zien gaan, ooms sliepen daar ook aan de mannenkant, eigenlijk weet ik er nier meer zoveel van, beelden ontbreken in mijn hoofd. Morgen gaan we met onze familie naar een huis waar ook stapelbedden staan, wat een verschil met toen, nu zijn er tien kamers met twee stapelbedden, douchen en wc's zijn keurig en schoon. Op mijn kleine kamertje in de Johan Mulderstraat sliep ik samen met broer Kees op een stapelbed, hij boven ik onder, een tijdje logeerde Jacob bij ons, hij sliep op een veldbedje naast ons stapelbed. We praatten nog wat voordat we gingen slapen, hij was een jaar of acht ouder, las boekjes van Jerry Cotton, detectives, die ik ook stiekem las, hard boiled detective, Mr. Marlowe, de voorlopers van al de politie en detective series van nu. Stripheld Dick Bos, buurjongen Menno wilde zijn boekjes wel ruilen voor een kijkje in mijn onderbroek, ik was twaalf of dertien, wel eens verliefd op het mooiste meisje van de klas, maar jongens waren een ander verhaal, ik snapte er niets van. De boekjes van Dick Bos ben ik kwijt geraakt net als zoveel andere boeken, mannenliefde is niet iets voor mij besefte ik toen, het is niet goed als je als jonge jongen word overvallen door een oudere jongen, het was niet anders, niemand beschermt je tegen de liefde van welke kant die ook komt, soms is het een harde leerschool, maar is het liefde of lust?, wie zal het zeggen. Ik weet het niet, ik heb er geen nare herinneringen aan, beetje vreemd vond ik het wel, maar toen werd er al helemaal niet gepraat over sex, flower power, maar dat was aan mijn ouders niet besteed, ik moest het zelf ontdekken, je mag er niet van genieten, maar dat is over, kus.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!