thuismetsijtze.reismee.nl

Aanslagen en angst.

Dochter Julia was dit weekeinde terug gekomen uit Finland, waar ze een half jaar studeert, om afscheid te nemen van haar oma, die gisteren is begraven. Vanmorgen ging ze naar Schiphol om terug te vliegen naar Kajaani, net nadat ze weg was gereden hoorde ik van de aanslag op het vliegveld van Brussel. Mijn hart begon sneller te kloppen, Brussel ligt vlakbij, Schiphol is ook een luchthaven, wat kan er allemaal gebeuren? Dan is het fijn om een berichtje te krijgen dat ze (veilig) in het toestel naar Helsinki zit en helemaal mooi om te lezen dat ze weer terug is. Als het om mezelf gaat maak ik me niet zo gauw zorgen, het loopt wel los,over anderen kan ik wel inzitten, niet dat het helpt, dat is een ander verhaal, maar de angst is er wel. Nu voel ik wat mijn ouders gevoeld moeten hebben als ik maanden weg was zonder iets van me te laten horen, berichten werden toen verstuurd per brief of als het dringend was per vaste telefoon, omslachtig als je de snelle verbinding van tegenwoordig gewend bent, toen was het niet anders, ik dacht er niet over na, want ik leefde mijn leven. Nu deel je het leven met anderen, soms veel anderen, niet dat ik daar op zit te wachten, maar het is wel prettig om te weten dat het goed gaat met de kinderen. Aanslagen en angst dat het dichterbij komt, het is onvermijdelijk lijkt me, dat het geweld onze land bereikt, waar en hoe is niet te voorspellen, maar het zullen plaatsen zijn waar veel mensen samen zijn of samen komen. De angst dat het geweld niet te stoppen is grijpt me bij de keel, de beschaving glijdt af richting middeleeuwen, nieuwe kruistochten richting het midden-oosten worden in het leven geroepen, alleen nu met moderne wapens, de geschiedenis leert dat de mens niets leert van de geschiedenis.

 Facebook
 Twitter
 Pinterest
 E-mail

citaten over geschiedenis


De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis

– Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831)


De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst

–Godfried Bomans(1913-1971)


Het heden is de totaalsom van de geschiedenis

–Thomas Carlyle (1795-1881)


Zij die de geschiedenis lezen maar niet begrijpen, zijn gedoemd hem te herhalen

– Harry Truman (1884-1972)


Dat de mensen niet veel leren van de lessen van de geschiedenis is de belangrijkste les die de geschiedenis ons leert

–Aldous Huxley (1894-1963)


Zij die het verleden niet bestuderen zullen de fouten ervan herhalen. Zij die het wel doen, zullen andere manieren vinden om te dwalen

– Charles Wolf Jr.


Het belang van geschiedenis blijkt alleen al uit het misbruik dat ervan wordt gemaakt

– Eric Hobsbawm (1917 – )


Poëzie is dichterbij de essentiële waarheid dan geschiedenis

– Plato(427 v. Chr.– 347 v.Chr.)


Geschiedenis is de som van de dingen die vermeden hadden kunnen worden

–Konrad Adenauer (1876-1967)


De zonde schrijft geschiedenis, de goedheid is stil

–Goethe (1749-1832)


Geschiedenis is niet wat er gebeurd is, geschiedenis is wat de mensen zich herinneren

– Jan Blokker (1927-2010)


Dat de geschiedenis zich herhaalt, is vooral daarom zo leerzaam, omdat zij zich nooit op dezelfde wijze herhaalt. Men kan dus even goed beweren, dat de geschiedenis altijd weer nieuw is

–Simon Vestdijk (1898-1971)


De geschiedenis herhaalt zichzelf. Geschiedschrijvers herhalen mekaar

– Philip Guedalla


Man hat der Historie das Amt, die Vergangenheit zu richten, die Mitwelt zum Nutzen zukünftiger Jahre zu belehren, beigemessen: so hoher Aemter unterwindet sich gegenwärtiger Versuch nicht: er will bloss zeigen, wie es eigentlich gewesen.

(Vertaling: Men heeft de geschiedenis de taak toegekend het verleden te beoordelen, de tijdgenoten beter in te lichten ten voordele van toekomstige jaren: zo’n hoge doelstelling streeft de huidige poging niet na: zij dient slechts om te tonen hoe het eigenlijk gebeurde.)

– Leopold von Ranke (1795-1886)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!