thuismetsijtze.reismee.nl

Waarom kijken we er naar?

Alles is te zien, als er iets bijzonders is of niet wordt er een foto, selfie, film van gemaakt. Er staat een hoofd op straat, verder weg worden andere hoofden afgehakt, vrouwen worden gestenigd omdat ze iemand anders dan hun man hebben liefgehad, in onze westerse wereld zou de vrouw bijna uitgestorven zijn als ze aan dat criterium zou moeten voldoen, maar nu overdrijf ik, moeten vrouwen zich onzichtbaar maken in een boerka, nikab, maar dan nog kan je verliefd worden, wat gebeurt er dan? Het is toch prachtig dat we rondlopen zoals we willen, zoals we zijn, dat we naar elkaar kijken in verwondering, bewondering, dat het daarbij blijft, tenzij je verliefd wordt, je aangetrokken voelt tot iemand, het doet er niet toe wie het is, dat maak je zelf uit, dat maken jullie zelf uit en je trekt je niks aan wat de rest van de wereld er van zegt.

Alles is te zien,

Samuel Doe

Samuel Doe

Samuel Kanyon Doe (Tuzon, 6 mei 1950 – Monrovia, 9 september 1990) was een militair leider en president van Liberia tussen 1980 en 1990.

Doe pleegde als sergeant in het Liberiaanse leger in 1980 een gewelddadige staatsgreep tegen de gekozen regering van William Tolbert. De Liberiaanse democratie beperkte zich vrijwel tot de bovenlaag van Amerikaanse immigranten, die het land in 1847 hadden gesticht. Dezen werden door de autochtone bevolking de "westerlingen" genoemd. Doe was de eerste leider uit het oosten van het land die aan de macht kwam.

Doe trok de absolute macht naar zich toe, schafte grondwet en instellingen af en liet zich in 1985 tot president "kiezen". Zijn dictatoriale neigingen ontwrichtten de Liberiaanse economie en dwongen veel tegenstanders van zijn bewind als politieke vluchtelingen naar de omringende landen als Ivoorkust en Guinee.

In 1990 bezette zijn vroegere medewerker Charles Taylor het noorden van Liberia, waarop de Eerste Liberiaanse Burgeroorlog uitbrak. Doe weigerde in ballingschap te gaan en werd in september 1990 in zijn landhuis in Monrovia vermoord en, volgens berichten van ooggetuigen, gedeeltelijk opgegeten door de rebellen die in de waan verkeerden dat Samuel Kanyon Doe een machtige tovenaar was. Om de "tovenaar" zijn macht te ontnemen sneden zij direct na Doe's gevangenname zijn beide oren af. Video-opnamen hiervan hebben wereldwijd gecirculeerd.

Ik heb toen de video bekeken, soldaten drinken bier en snijden de oren van zijn hoofd, er was geen Jezus bij die de oren weer terug zette en de soldaten waren voor geen rede vatbaar, het was een gruwelijke dood die je niemand wenst, nu is het schering en inslag , alles is te zien.

Ik wil niets meer zien, steeds minder, ik kijk het journaal af en toe , programma's op TV die het mooiste meisje laten zien, de stoutste jongen, de slimste mens, ruzie's in een familie die eindigen met een diner, buren die een rijdende rechter nodig hebben om iets op te lossen wat voor de hand ligt, een beetje vriendelijkheid, iets menselijks, wie kijkt naar die onzin. Ik weet het lieve, het is arrogant om zo over mensen te praten, maar we zijn het verleerd om aardig voor elkaar te zijn, een beetje geduld te hebben, voor elkaar klaar te staan en dan niet met een mes om een hoofd af te hakken, maar om te luisteren naar een ander, elkaar te helpen zonder dat het gefilmd wordt.

Ik geloof in de mens, altijd het goede en als het even tegen zit kan je altijd een biertje bij mij komen drinken, dan praten we er over, hoe laat of vroeg het ook is.