thuismetsijtze.reismee.nl

W.O. III

In de krant van het weekeinde stond een uitgebreid artikel over de situatie in en rond Syrië, wie zijn bondgenoten, tegenstanders of soms allebei, het is onoverzichtelijk en zorgelijk, dat is nog zwak uitgedrukt. Er ontstaat zo langzamerhand iets van een chaos, ten minste voor de leek die ik ben, er wordt van alle kanten gebombardeerd op, zo lijkt het, willekeurige doelen of zit er een plan achter? Ziekenhuizen, scholen, niets is veilig voor de bommen, mensen vluchten massaal, Nederland doet ook mee aan die vernietigingen, wij zijn mede verantwoordelijk voor de toestand in het gebied in en rond Syrië, met welke gevolgen? Een gesprek over vrede wordt uitgesteld, wat is de reden, Assad is aan het winnen op de grond, het komt hem nu slecht uit om de strijd (tijdelijk) te staken, misschien vechten anderen door, IS gaat zeker door. Ik las al geruchten over W.O. III, laten we daar alstjeblieft nog even mee wachten en eerst goed ons hoofd gebruiken, als dat nog mogelijk is.

Ik zocht net de afstand tussen amsterdam en damascus op: 4200 kilometer, dat is niet zover weg, twee jaar geleden reden we naar de noordkaap, wel met een omweg, maar volgens mij was dat ongeveer net zo ver, dat geeft te denken.