thuismetsijtze.reismee.nl

Vrijheid.

Begin juli 1985

Begin juli 1985,

Op een vrijdagmiddag, zo tegen 17.00 uur, denk ik, dat het geweest is, loop ik de poort uit (zo heette dat) bij Van Zanten, bloembollenbedrijf. Ik had eindelijk de moed verzameld om te zeggen, dat ik weg zou gaan. Wat begon als een (soort) vrijheid op alle gebieden, werd een sleur, maar wel met plezier, geen toekomst.
De laatste keer dat ik die poort uitliep, over het spoor en niet omkeek, dat was vrijheid, zo heb ik het nooit meer gevoeld. Misschien houd ik mezelf voor de gek, ik zocht de vrijheid in een leven van keihard (lichamelijk) werken en verder niets, terwijl er nog zoveel meer is en in mij zit.
Dat gevoel heb ik nu ook weer, de laatste jaren, stilstand op alle gebieden. Ik moet er wat aan doen en heel langzaam gebeurt dat ook. Ik moet het zelf doen en niet afwachten of er iets veranderd, ik ben de verandering.
De reis naar de noordkaap is precies goed gepland, joop heeft daar een feilloos gevoel voor. Hij heeft me wel vaker een spiegel voor gehouden, maar ik was vaak te bang om er in te kijken, naar mezelf en de wereld, waarin ik leef.
Dat is een andere wereld dan waarin de meeste mensen leven. Dat heb ik kort geleden ontdekt, maar ik wist het al veel langer, maar niemand vroeg er naar.

Dat was toen en er is nog weinig veranderd, ik moet het nog steeds zelf doen.

naam *
bericht *