thuismetsijtze.reismee.nl

Familiefoto.

Gisteren waren we als familie samen voor het jaarlijkse kerst diner, of is etentje een beter woord, het was een samenzijn zonder veel poespas, iedereen maakte een voorgerecht, hoofdgerecht of een toetje, dit jaar was Italië het thema, volgens het schema dat vooraf is rond gestuurd. Meestal en ook nu weer is er veel te veel klaargemaakt, heerlijke gerechten met en zonder vlees, voor ieder wat wils, kinderen hebben bolletjes met een knakworst. Het bijzondere was dat iedereen aanwezig is, mijn broer Peter organiseert een familie foto die achter hun huis gemaakt wordt door de buurman. Lichtelijk chaotisch gaat iedereen naar buiten, kiest een plekje voor, op of achter de bank, waarop onze moeder als middelpunt zit, negenenveertig mensen, groot en klein, het is een klein wonder. De rest van de avond verloopt in harmonie, er wordt gepraat, gegeten, gedronken uiteraard, het bier komt uit alle hoeken tevoorschijn, de kinderen tekenen, spelen, rennen, vermaken zich met elkaar, zodat ze na een paar uur met een hoogrode kleur steeds stiller worden. De ouderen praten met elkaar over hun levens, het gaat over vroeger en nu, verbaasd dat iedereen er nog is en in goede gezondheid, we zijn een gezegende familie met een mooie, trotse moeder, het wordt een prachtige familiefoto, een bijzonder samen zijn.