thuismetsijtze.reismee.nl

Een rode boom.

Bij het kerstgebeuren hoort een boom die versierd wordt met ballen, slingers, lichtjes en weet ik wat, het was nooit zo mijn ding, maar nu de boom er eenmaal staat vind ik het toch wel weer mooi. Het gaat niet om de de denneboom, het leidt af van het verhaal, een stal onder de boom vond ik heel lang niet passen bij de kerst, waar komt mijn afkeer voor deze dingen vandaan terwijl ik er niet in geloof of stiekem wel, ben ik roomser dan de paus, het lijkt erop. Loslaten is de oplossing, bekijk het door het oog van een kind, de kaarsjes verlichten de wereld in deze donkere dagen, een kind wordt geboren liggend in een kribbe, de os en de ezel verwarmen de stal, een nieuw begin. Het verhaal is mooier dan wat wij er van gemaakt hebben, een feest van overvloed & overdaad, maar misschien moet ik dat ook vergeten en er van genieten samen met mijn geliefden, het kost me moeite net zoals zo veel dingen in het leven.

Julia heeft de boom versierd, dit jaar is het een boom met rode ballen en rode slingers, de stal laat ik op zolder, misschien volgend jaar weer.