thuismetsijtze.reismee.nl

Lichtjes.

Sinterklaas had nog geen afscheid genomen op zaterdag, overal zag ik al mensen in de weer met lange slierten lichtjes voor in de vlaggemast, op de voorgevel, zomaar ergens in de tuin, voor het raam en weet ik het waar, kerstbomen in de huiskamers, op grote hopen bij de bouwmarkt, borden langs de weg, het schijnt een aardige bijverdienste te zijn. Feesten lopen in elkaar over in de maand december, wie heeft dat bedacht, een verkeerde planning, het had veel beter over het jaar verdeeld kunnen worden, nu is het aanéénsluiting van vrolijke dagen. Ik hoor de vraag, valt kerst goed dit jaar, dat wil zeggen het liefst op donderdag en vrijdag zodat er een extra lang weekeinde is, anders wordt er gemopperd, helemaal als het op zaterdag en zondag valt, twee kerstdagen is veel te kort om al het eten te verorberen dat we in grote hoeveelheden hebben ingeslagen, alhoewel dat tegenwoordig niet meer nodig is, winkels zijn altijd open, ook met de feestdagen. Onze consumptiemaatschappij is op hol geslagen, zondag als rustdag heeft afgedaan, er komt niets voor in de plaats, we rennen ons rot, van winkel naar winkel, van feest naar feest en maar klagen dat we moe zijn. De zondag van vroeger toen ik niks mocht doen hoeft van mij niet terug te komen, wel een zondag waarop de winkels dicht blijven, maar ik zal eerlijk zijn, ik maak er ook wel eens dankbaar gebruik van om op de terugweg van het werk op zondag nog snel even een tray-tje bier te kopen, ik blijf een zondaar.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!