thuismetsijtze.reismee.nl

Onbevangen, Slow West vervolg.

Jay (Kodi Smit-McPhee) is een 17-jarige Schotse aristocraat die in het negentiende eeuwse westen van Amerika op zoek gaat naar zijn geliefde. Daar wordt hij geconfronteerd met de harde realiteit van het leven. Hij krijgt het gezelschap van de ruige mysterieuze reiziger Silas (Michael Fassbender). Ze ontdekken dat Jay’s geliefde een prijs op haar hoofd heeft staan en tijdens hun reis door de uitgestrekte en ongerepte wildernis moeten ze proberen een bloeddorstige posse en een premiejager een stap voor te blijven.

Jay gaat onbevangen op reis naar het westen, gevaar ziet hij in het begin niet, dat is zo mooi in tegenstelling tot de realiteit van de dag, Parijs is haar onbevangheid, vrijmoedigheid kwijt lees en hoor ik. Kunnen we nog op pad gaan zonder een zwaar gemoed, zijn de blijheid en vrijheid van het reizen verdwenen en komt het nog terug? Zijn we de aanslagen over vier weken vergeten, willen we een kerst zonder zorgen vieren of zijn we ingetogen, denken we aan anderen die het minder hebben, op de vlucht zijn, in een oorlogsgebied wonen of vorige week een dierbare zijn verloren? De kerst is haar verhaal een beetje kwijt geraakt aan de kerstman, cadeaus onder de kerstboom schuiven de kribbe terug naar de stal, het verhaal is weer actueel, weggaan uit je geboortestad zonder te weten waar je de nacht gaat doorbrengen. Misschien moeten we het verhaal weer gaan lezen of iets van W.G. van de Hulst, in een warme kamer met chocolademelk en een plak krentenbrood in plaats van een DVD, alletwee kan natuurlijk ook, het duurt nog even