thuismetsijtze.reismee.nl

Luxe.

Luxe = weelde, overdaad, volgens het woordenboek. Wij leven in weelde wilde ik schrijven, maar dat geldt niet voor iedereen, ik leef in weelde moet het zijn, zo voel ik het, mijn luxe kan arm lijken in vergelijking met anderen, dat maakt niet uit als je niks hebt, misschien een tas vol spullen met het allernodigste, de rest heb je achter gelaten omdat je weg moest, vluchten voor geweld, oorlog of weet ik wat. Ik kan het me niet voorstellen of indenken, oorlogsgeweld, ik schrik al van twee knallen die een aardbeving veroorzaken, het huis staat nog, maar ook dat mag ik niet bagatelliseren, het afdoen als iets kleins, want dan valt de hele provincie over me heen en dat is zwaarder als een aardbeving. Het is een luxe als de schade aan je huis vergoed wordt, wij kunnen het betalen met elkaar, als je huis verwoest is door een bombardement, alles is weg, er is geen schaderegeling met de regering, wat moet je dan doen, weg gaan en proberen op nieuw te beginnen, moeilijk maar het kan als wij een beetje helpen.