thuismetsijtze.reismee.nl

Het eeuwige leven.

Ik luister muziek, lees boeken, veel muziek het maakt niet uit wat, een muur vol platen, een kast cd's, een computer vol downloads, in de schuur bakken vol oude 78 toeren platen, boeken liggen in stapels door het huis, soms probeer ik er een ordening in te maken, net als met de platen, maar het is te veel. Ik klaag niet, helemaal niet, ik geniet er van, boeken en platen zijn mijn leven al zo lang, overal waar ik woonde lagen boeken, was er muziek, niet altijd lp's, soms een radio, zo'n grote buizenradio, ik luisterde naar de live concerten, was het Theo Stokkink op zondagavond, de begintune een prachtig nummer van Roxy Music, Jan van Veen met Candle light, prachtig op de late avond, alleen in een kleine kamer, soms samen, flanellen lakens hielden ons bed warm. Zoveel muziek denk ik, niet te draaien in een mensenleven, ik moet er het eeuwige leven voor krijgen, ik ga onderhandelen met de Heer boven, als Hij me nog een tijdje laat genieten van het leven met muziek en boeken en mijn geliefden, dan draai ik voor Hem de Matthaus Passion op 78 toeren platen, Hij mag in mijn stoel komen zitten zolang als het duurt, ik draai en zet de platen op, Hij luistert en als Hij het wil mag Hij de platen meenemen naar boven, ze hebben er vast wel een platenspeler. Om het gezellig te maken geef ik Hem ook nog een paar vrolijke platen mee, disco met Donna Summer of misschien iets van Deep Purple, we zien de wolken bewegen op de muziek, niet bang worden van de hemelse muziek, donder en bliksem is Wagner, Mahler, maar God houdt van Bach fluisterde Hij net in mijn oor, ook van the Beatles, Nana Mouskouri, the Carpenters en dat soort muziek, stiekem luistert Hij naar Frank Zappa, Captain Beefheart en hard rock, alleen met de koptelefoon op, anders raken de engelen verstoord, klinken de kerstliederen opeens als A whole lot of rosie van ACDC en schrikken de herders zich een ongeluk in de kerstnacht, maar het kindje ligt in de kribbe te swingen, always look on the bright side of life.