thuismetsijtze.reismee.nl

De pony ruikt de stal.

Het is een uitdrukking, als het paard de stal ruikt is ze niet meer te stoppen, de rust keert pas weer als ze er is. De pony staat nog in de wei, morgen ga ik de stal schoonmaken, zodat ze er in het weekeinde terecht kan, vroeg donker, nat, mistig, het wordt kouder 's nachts, onder de tien graden. Zelf heb ik al een dikker dekbed op het bed gelegd, 's nachts moet ik het warm hebben, geen geril of koude voeten, een goede nachtrust zorgt er voor dat ik 's morgens uitgerust ben, als ik te laat naar bed ga, te weinig slaap, dan is dat mijn eigen schuld. De pony is afhankelijk van mij, ze klaagt niet, ze is blij als ik langs kom, ik neem altijd iets te eten mee dat weet ze, voordat ze me ziet begint ze te hinniken, misschien omdat ze de hond herkent, die er altijd eerder is dan ik. Een half jaar in de wei, vers gras, buiten, eigenlijk kan ze het hele jaar wel in de wei staan, haar vacht wordt dikker, meer weerstand, maar mijn gevoel speelt ook mee en ik hoor het Julia zeggen: Ze moet gewoon weer in de stal als het kouder wordt, goed voor haar zorgen, pap en dat doe ik ook. Het heeft ook wel iets om de pony naar de stal te brengen, stro en hooi, het is warm, als het koud is ga ik wel eens een tijdje bij haar in de stal staan, het ruikt heerlijk naar stro, het luik dicht, heel genoegelijk. Zo'n groot paardenlijf verwarmt de stal, het is er zo aangenaam warm, misschien moet ik er een keer gaan slapen in mijn marmoth slaapzak, de hond naast me, gezellig samen, iets voor de kerstnacht of zo, maar wel aan de andere kant van de afscheiding, een paard past niet in mijn slaapzak.