thuismetsijtze.reismee.nl

Linoleumsnede.

Ik ben begonnen met een linoleumsnede van de schets die ik van de Jezus figuur maakte naar een houtsnede door Durer. Een schets met penseel en oost indische inkt, ik maak er dan snel een stuk of tien, twintig achter elkaar. Later hang ik ze op de muur en bekijk ze een tijdje, meestal zit er wel eentje bij die ik wel geslaagd vind en waar ik verder mee kan. Deze schets heb ik vergroot van A4 naar 90 x 50 cm. Van die tekening maak ik op transparant papier een weergave van de schets in lijnen. Het transparante papier leg ik andersom op het stuk linoleum, in spiegelbeeld, met daaronder carbonpapier, zo zet ik de tekening over op het linoleum, als de lijnen te onduidelijk zijn ga ik er met potlood nog een keer overheen. Dan kan het uitsnijden beginnen, rustig werken, oppassen dat ik niet uitschiet, een uitgesneden lijn is moeilijk te herstellen en wordt bij het afdrukken wit. Deze linoleumsnede wordt alleen afgedrukt in zwart op japans papier, dat op de plaatsen die ik weg heb gesneden zichtbaar blijft, vaak heeft dat papier een prachtige structuur. Afdrukken doe ik met drukinkt en ik ga proberen om de pers/mangel die ik van Lo heb gekregen, te gebruiken, maar ik moet nog wel een paar proefdrukjes maken om te zien of de pers goed aggesteld is. Ik ben benieuwd. Hoe een kleurendruk gemaakt wordt vertel ik als ik er eentje ga maken, met afbeeldingen.

Zo gaan de dagen voorbij, vandaag wat aan gerommeld in en om het huis, heerlijk.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!