thuismetsijtze.reismee.nl

Durer.

Als je iets schrijft dan heb je kans dat er iemand reageert, vraagt of je morgen, dat is vandaag, begint met het schrijven over hetgeen je gaat maken, ik was dat nog niet gelijk van plan, maar het is wel heel prettig, nu moet ik er wel aan en over beginnen. Na een lange periode van weinig op papier zetten, het zit wel in mijn hoofd maar er is niemand die dat kan zien en dus ook niet kan geloven dat het er ooit komt, ik twijfel vaak. Waarom zou ik tekenen, schilderen, lino's maken, er wordt al zoveel door mensen gemaakt, wat moet ik daar nog aan toevoegen? Misschien om te laten zien wat er gebeurt in de wereld, niet alleen vandaag, maar ook de geschiedenis van mensen, vooral mannen, in de oorlog, het onrecht waar je voor gevraagd word om tegen te vechten als je geluk hebt, meestal word je gedwongen, je hebt geen keus. Good morning Vietnam, je volgt de orders op, beland in de situaties waardoor je je leven lang achtervolgd word, daar kan je niet op trainen, je slaat je er door heen met drank, drugs en muziek, als je geluk hebt, anders kan je het niet na vertellen. Soms ook niet als je het overleeft hebt, ik zie foto's, zwart - wit, zoek beelden om te tekenen, te laten zien wat we elkaar aandoen. Jonge mensen, de ouderen blijven buiten beeld, staan op veilige afstand en weten precies wat er moet gebeuren, ze hebben geluk gehad hun jonge jaren in het leger te overleven en vertellen nu wat de soldaten moeten doen.

Een Zoon wordt door Zijn Vader naar de aarde gestuurd, waarom ging Hij Zelf niet?, om de mensen te verlossen van hun zonden, een poging die eindigde aan het kruis, niemand zat te wachten op de Verlosser, ze kozen voor Barabas. Het wordt de Joden nog steeds kwalijk genomen, maar vergeet niet dat mensen meelopers zijn of het nu Joden zijn of Duitsers, Moslims, Palestijnen, Afghanen, Nederlanders of zeg het maar wie, met het beschuldigende vingertje wijzen we naar iedereen, maar niet naar ons zelf, wij zijn zonder zonden en gooie geen eerste steen.

Daar gaat het over, ik maakte tekeningen van de kruisiging van Jezus naar het voorbeeld van een houtsnede van Dürer, die alles kon verbeelden, schilderen, zoals ik het eigenlijk ook wilde. Mijn talent is beperkt, mijn opleiding faalde, net als ik, maar ik ga een poging wagen om te laten zien wat ik wil laten zien, net als Dürer. ik maak een lino van een tekening, een begin om te vertellen wat ik wil in beelden, naast woorden. Het wordt een lino van ongeveer 50 x 90 centimeter, hoe het verder laat ik zien.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!