thuismetsijtze.reismee.nl

Onbegrijpelijk.

Ik luister naar muziek en begrijp er niets van, herrie, geen gezang maar gebrom, geschreeuw, gefluister, gitaren janken, de bas volgt, de drum gaat er tegen in, saxen kreunen. Samen in een huis hebben deze muzikanten acht maanden onder slechte omstandigheden, geen geld, geen eten, onder een dictatoriale captain de muziek van deze plaat ingestudeerd, het stond binnen een paar uur op de band, Frank Zappa stond er bij en liet het gebeuren, iets anders kon het niet worden, flarden muziek, teksten over liefde, oorlog, weet ik veel, captain beefheart wist wat hij wilde, hoorde wat ik pas hoor na de plaat tien keer te hebben gedraaid, alles klinkt zoals hij het bedacht heeft, onbegrijpelijk voor mij. Ik draai de plaat nog een keer, niet om te begrijpen, maar om te luisteren naar iets dat ik wil horen zonder vooroordelen, maar dat kan bijna niet, mijn muzikale gehoor is gevormd door de radio met hits uit de jaren 60 en daarna, een vleugje klassiek werd toegevoegd door mijn moeder, die altijd de radio afstemde op de klassieke zender. Ik kijk naar het nieuws en begrijp er net zoveel van als de muziek, laten we lief zij voor elkaar. Captain Beefheart zingt Dachau Blues, we mogen de geschiedenis niet vergeten, nooit.