thuismetsijtze.reismee.nl

Reisverslag van uit de bus.

De jongens zijn alweer twee en halve week op reis, onderweg naar een afgesproken bestemming en verder, het mooie van reizen is dat de route van de reis plotseling kan veranderen, er ligt weinig tot niets vast. Je gaat op weg met een plan in je hoofd, maar door onvoorziene omstandigheden gaat het anders, je raakt niet in de war, het onverwachte brengt nieuwe mogelijkheden, het houdt je fris en alert, je bent op alles voorbereid, ook op tegenslag, als het er op aan komt weet je wat je moet doen, ook al heeft niemand je dat vertelt. Dat is heel anders dan een vacantie, je bent er even niet (vacation), maar op reis ben je er juist wel, je beleeft alles tot in het diepst van je wezen tot de laatste minuut, hier het verslag:

Hoi pap,

Waar was ik gebleven de vorige keer. We gingen de laatste activiteit van de survivalweek nog doen en daarna door reizen. De laatste activiteit, canyoning, afdalen via een rivier. Het was leuk en spannend om te doen, sprongen van rotsen van ca. 10 meter hoog in het water en abzeilen langs een waterval. Zaterdag een rustdag, een andere camping bezocht met bekenden van Jesper en daarna relaxen op het strand bij de rivier. In een week tijd is de groep van de survivalweek vertrouwd geworden en voelt het als een gezellige familie, jammer om afscheid te nemen. Zondagochtend zijn we vertrokken richting Cannes, daar heerlijk aan het strand gelegen met uiteraard een koel biertje erbij. 'S avonds lekker gegeten en daarna toch maar een camping opzoeken, want ons idee om gewoon op het strand te gaan staan met de bus was niet zo slim in een grote stad. Rond 22:30 zijn we aangekomen in Saint paul de vence, willekeurig gekozen. Het viel in de avond al op dat er erg veel hotels te vinden zijn en de volgende ochtend leert google ons waarom, Saint paul de vence trekt jaarlijks 2,5 miljoen toeristen aan. De dag daarna dus als toeristen zijnde een bezoekje gebracht aan dit historische dorpje. Leuk om te zien, niet heel bijzonder, wel een lekker ijsje van een vreemde verkoopster. 'S middags zijn we vertrokken richting Dogliani, het dorpje in Italië waar Sarah haar familie woont en zij zelf ook op vakantie is. Een prachtige route langs de middenlandse zeekust, de cote d'azure zoals het zo mooi genoemd wordt. Rond etenstijd rijden we de wijnheuvels binnen en is het natuurlijk tijd voor een wijntje. Een fijn weerzien met Sarah! De ochtend daarna over de markt gelopen in Dogliani en het dorpje bekeken, heerlijk weertje erbij. 'S middagd zijn we naar Genua gereden aan de kust en zijn we daar in een 4 kamer appartement blijven slapen. Ontbijten was in begrepen en daarna de mooie gebouwen en paleizen in de stad bekeken en tot slot de U-boot in de haven. 'S avonds uit eten in een ander dorpje (Cissone) in de buurt van Dogliani, volgens mij 10 gangen met allemaal streekproducten, heerlijk! Nog nooit zo lekker gegeten! De volgende dag de dorpjes in de buurt bekeken, de wijnstreken, geweldig uitzicht in de bergen. Nog een italiaans ijsje en afscheid genomen van Sarah, op naar de volgende bestemming. Lago di Resia is de bestemming, met als tussenstop en overnachtings plek Lago di Como. Lago di Resia, een onder gelopen dorp, waarvan de kerktoren nog uit het water steekt. Vanaf Lago di Como rijden we over de stelviopas, geweldig uitzicht en een mooie route. We nemen een duik in het meer en zwemmen naar de toren. Het plan was om in Resia te blijven, maar we rijden door. We eten in een klein dorpje op de route naar de Krimmler wasserfalle, wiener schnitzel met pommes. Er treed een blazerorkest op en we blijven een tijdje kijken, toeval dat we er zijn. Verder via de berg weggetjes richting Krimml. Daar aangekomen zoeken we een plek aan de voet van de waterval en drinken nog een biertje, we rollen de bus in en kunnen lekker slapen. Vroeg uit de veren, we staan op een parkeerterein, ook wij moeten een kaartje kopen voor 5 euro, goedkope camping. Langs de waterval omhoog, een mooi steil pad, leuke wandeling, daarna boven in de bergen een biertje in de zon. Eind van de middag doorgereden naar Kaprun, maar de berg was al gesloten. Overnacht in Zell am See en de volgende ochtend vroeg naar de berg. Met 3 gondelliften omhoog van 900 naar 3029 meter hoogte. Prachtig uitzicht boven op berg! In de middag van plan om de Großglockner te beklimmen met de bus, maar helaas pech. Een slepend geluid bij het achterwiel, wiel eraf, rem gedemonteerd, geen resultaat. Gestrand aan de voet van de berg, dan maar even wildkamperen en een potje kaarten. De ochtend erna naar de garage, probleem met de rem zegt de monteur. Na 45 min is het klaar, euforisch weer op pad, maar helaas, halverwege de beklimming van de Großglockner weer hetzelfde euvel. Bus weer op de krik, we vinden de oorzaak denken we en smeren de boel goed. Opgelost, we gaan weer verder. Toeren door de bergen, geweldig om te doen en een prachtig uitzicht tijdens de rit. Rond etenstijd aangekomen in faak am see, de bestemming voor vandaag. De bus geeft toch weer wat kuren, maar nu eerst lekker slapen en morgen verder sleutelen. Morgen gaat de reis door naar Bled, Slovenië.

Liefs Jelmer