thuismetsijtze.reismee.nl

Tweedehands boeken.

Ik lees wel eens een boek, koop regelmatig een boek, maar de laatste tijd koop ik steeds meer boeken tweedehands op een rommelmarkt, kringloopwinkel of via marktplaats. Bestsellers koop ik een jaar na dat ze uit zijn gekomen voor twee, drie euro en er staat precies hetzelfde in, misschien een gekreukeld kaft, een ezelsoor, een vlek en wat ik altijd heel bijzonder vind, als er iets persoonlijks in het boek is achtergelaten, een treinkaartje, een ansicht, een boodschappen- briefje of hele intieme dingen die in de kantlijn zijn geschreven, persoonlijke woorden voorin een boek lees ik wel, maar eigenlijk vind ik dat je die bladzijde er uit moet scheuren als je het boek weg doet. Goede boeken kun je altijd lezen, dus ook wel kopen als hun bestseller-tijd voorbij is of moet je bij blijven en als een van de eersten kunnen zeggen, die heb ik ook gelezen, die heb ik al gelezen. Bij blijven kan ook wel door in de bijlage van de krant te lezen wat een hit is, net als in de muziek, eerst downloaden, luisteren, opslaan in een apart vakje, heel mooi dan brand ik de muziek en maak een mooi hoesje, is de muziek schitterend, ook nog na 10 keer luisteren of word ik er door ontroerd dan kijk ik of het op vinyl is uitgebracht en de prijs. Voor een uitzonderlijke plaat maak ik een uitzondering, laatst kocht ik een live plaat van Fleetwood Mac, de oude met Peter Green, Mick Fleetwood, John McVie, Jeremy Spencer & Danny Kirwan, live in Boston, vier platen in een prachtige hoes, een avond genieten van een band die ik graag had zien spelen in die tijd. Later wel naar een concert van de Fleetwood Mac van Rumours geweest, niet te vergelijken.