thuismetsijtze.reismee.nl

Vooruitzicht.

Op het journaal zie ik de gevolgen van de aardbeving in Nepal, twee aardplaten schuiven over of onder elkaar met dit resultaat, duizenden doden, een enorme ravage, onbeschrijvelijk menselijk leed, de chaos is niet te overzien. Bij ons in Groningen komen ook aardschokken, bevingen voor door de winning van het gas, hier treft de natuur geen schuld, als we het gas hadden laten zitten waar het hoort, was er niets gebeurd. We kunnen de natuur natuurlijk niets kwalijk nemen, het gebeurt gewoon, ondanks alle menselijke pogingen om rampen voor te zijn, ons er op voor te bereiden door te proberen te voorzien wat er waar eventueel zou kunnen gebeuren. Meestal gaat het anders, de natuur gaat zijn eigen gang, onvoorspelbaar, grillig en keihard, maar vaak ook mooi, zacht en wonderlijk. Mensen willen de natuur beheersen, vergeten het wonder en maken er een puinhoop van. De blaadjes komen weer aan de bomen, bloemen bloeien, zaadjes ontkiemen, de kersenboom staat in bloei, we hoeven er niets voor te doen alleen maar kijken en met onze handen overal van af blijven.