thuismetsijtze.reismee.nl

Stilte.

Stilte is volgens het woordenboek 1 afwezigheid van beweging 2 afwezigheid van geluid 3 kalmte, rust. Afwezigheid van beweging en/of geluid komt dat wel eens voor, vraag ik me af. Het komt doordat er af en toe een auto langs het huis rijdt die de stilte verstoort waarin ik denk te zitten of verstoort de stilte zichzelf in de geluiden die ik zelf maak, ik verschuif mijn voeten over de houten vloer, mijn stoel kraakt, de hond gaat verliggen, ik hoor het hout branden in de kachel, het is nooit stil en als het stil is hoor ik geluiden in mijn hoofd die er eigenlijk niet zijn.

Ik zit te lezen in Duitsland, iedereen van mijn familie weet dan dat ik Haselunne bedoel, de plaats heet eigenlijk Wester, de plek waar mijn ouders zo lang hebben gestaan met hun vouw wagen in alle eenvoud, maar met zo veel plezier. Alle kleinkinderen zijn er wel een paar weken geweest, apart of samen, er was altijd plaats en aandacht van opa en oma. Ik zit daar te lezen onder de bomen, mijn vader en moeder doen hun middagdutje, de anderen zijn naar het zwembad, het is prachtig weer, het waait een beetje, ik hoor de bladeren ruisen, verder is het stil. Ik luister naar het geluid van de wind door de bladeren, opeens denk ik, klinkt de wind door de blaadjes van een berk anders dan de wind door de bladeren van de eik? Ik luister aandachtig en ik kan het verschil in ritselen horen, bijzonder. Ik heb het opgeschreven voorin het boek dat ik toen zat te lezen, voetballen in 1860 van de Japanse schrijver Kenzaburo Oe, aug. 2003 Wester (Dui) stond er bij. Misschien was dat het mooiste moment van stilte.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!