thuismetsijtze.reismee.nl

Familie.

Ik kom uit een groot gezin en als gezin maken we deel uit van een hele grote familie. Ik ken mijn ooms, tantes en hun kinderen, maar daarna stopt het, kinderen van mijn neven en nichten zag ik vroeger nog wel op familie weekeinden, maar de kinderen van hun kinderen heb ik nog nooit gezien. De hechte familieband van twintig jaar geleden is verdwenen met het ouder worden, het wegvallen van de broers en zussen van mijn vaderskant, de broers en zussen met hun families van mijn moeder zagen we te weinig, er werd nooit iets georganiseerd, de stille kant. Misschien dat wij als broers en zussen elkaar ook te weinig zien denk ik af en toe, maar ik hoor er niets over, het zal wel mee vallen. Vandaag veel bezoek van familie, altijd heel bijzonder, maar vaak weet ik dan niet precies wat ik moet doen, eerst appeltaart met koffie of thee buiten op de veranda, het is begin maart, daarna naar binnen voor een drankje gevolgd door erwtensoep met roggebrood. Helemaal goed, lekker, genoeg voor iedereen, samen aan de grote tafel van Lo en eigenlijk gaat alles vanzelf, er wordt gepraat, gegeten en ik zit erbij op mijn gemak, Peter helpt me met het rondbrengen van de soep, Julia zorgt voor de drankjes. Ik maak me druk om niks daar ben ik nu te oud voor, dit moeten we vaker doen, denk ik, samen eten.