thuismetsijtze.reismee.nl

Alles zelf doen.

Het liefste wil ik alles zelf doe met het nadeel dat ik aan veel dingen niet toe kom, die ik eigenlijk ook zelf wil doen, een soort vicieuze cirkel waar ik in beland, ik begin ergens aan, tegenwoordig maak ik het eerst af geen twee dingen tegelijk, maar door iets te maken komen ideeen voor andere dingen, waar ik dan eigenlijk eerst mee wil beginnen, maar dat mag niet, want ik moet eerst afmaken waar ik mee bezig ben. Stiekem begin ik er toch mee, gevolg er ligt van alles te wachten om afgemaakt te worden, ik leer het niet meer om het anders te doen, misschien dat ik er nog eens meer tijd voor zal krijgen. Vanavond weer meel in de broodbakmachine waar ik morgenvroeg een brood van bak, ik doe het al jaren, de machine kneedt het deeg 's nachts, er is van alles mogelijk, verschillende soorten meel bij elkaar, melk en ei in plaats van water, kruiden, olie, alles kan, ook bij het afbakken in de oven, een plat brood, ciabatta, rond brood, bolletjes, pizza of in een broodvorm. Zelf bier maken, ook zo iets, ik zit nooit zonder, het is wel veel werk, maar soms heb ik opeens een idee, de flessen schoonmaken daar ben ik tijden mee bezig, vandaag dacht ik als ik ze nou eens in de vaatwasser zet, op de kop met een een flinke brok soda erin op het warmste programma. Proberen maar, want het gemberbier moet nodig op/in de fles. Zakken tuingrond in de aanbieding, daar moet ik achter aan voor in de kas en dan zaaien. Vloerdelen gekocht voor in de bijkeuken en olie om ze mee te behandelen. Nog een paar boeken gekocht bij de kringloopwinkel en er liggen er nog zoveel, platen geluisterd van de enorme berg. De motor en de bus moeten worden schoongemaakt, opeens krijg ik het in mijn hoofd om in de deur naar de hal een glas in lood raam te zetten dat boven op zolder ligt. Ook nog een plan voor twee voetenbankjes, een kist voor het hout bij de kachel, een plank voor mijn helm en zo gaat het maar door, zelfs in mijn slaap kreeg ik plannen in mijn dromen, maar die gingen over reizen op de motor, daar moet ik eerst met Joop over praten. Als ik dit teruglees kan ik me goed voorstellen dat mijn naasten er helemaal gek van worden, want er is nog veel meer, niemand kan er een touw aan vast knopen, ik ben veranderlijk als de wind, maar ik voel me er goed bij om zoveel mogelijk zelf te doen.