thuismetsijtze.reismee.nl

Blote billetjes in het gras.

Om nog even in Groningen te blijven; dit is een Gronings streekgerecht, stamppot van gekookte aardappelen, snijbonen en witte bonen. De naam slaat op de witte bonen (blote billetjes) die door de groene snijbonen worden gemengd, eigenlijk met rookworst, maar vandaag met verse worst. Mijn moeder maakte snijbonen in, in een grote keulse pot (kent iemand Piggelmee nog, die met zijn vrouwtje in een keulse pot woonde); de snijbonen werden gesnipperd in een molen, een leuk werkje dat ik vaak mocht doen, ingelegd in de keulse pot dat wil zeggen een laagje rauwe groenten afgewisseld met een laagje zout. Op de pot werd een schone doek gelegd, daarop een houten deksel met een steen erop om het op zijn plaats te houden, de pot moest op een koele plaats gezet worden. Bij ons in de gangkast onder de trap, een rommelkast waar van alles stond maar wat wil je in een klein huis (toen was het groot voor ons) zonder zolder en een kleine schuur met daarin ook nog een kolenhok. Als ik er langs rijd om naar mijn moeder te gaan, bij de Kapteynlaan even rechtsaf rondje plein Johan Muldersstraat en alles komt terug met de vraag waar we moeten voetballen, stoeprandje, blikspuit of op een mooie dag badmintonnen aan vier kanten van het rozenperkje in het midden, het staat vol met auto's, op straat kan je niet meer spelen.