thuismetsijtze.reismee.nl

Ginger en Gregoriaans.

Beware of Mr. Baker, een documentaire over Ginger Baker, drummer en moeilijk mens die altijd zijn eigen gang ging, met niemand rekening hield, alleen met zichzelf. Ik had een foto van hem op mijn muur hangen naast Peter Green eind jaren zestig en nog wat van die figuren. Ik kreeg twee dozen klassieke muziek, gregoriaans, russisch orthodox, veel van vroeger, bijzondere opnames/platen uit oost europa van lang geleden. Ik luister, ben verwonderd over de prachtige muziek, alleen zang, door monnikken, koren of met instrumenten. Wat moet ik met weer zo'n vracht platen?, luisteren is het enige wat ik kan doen, ik versta er niks van, maar ik hoor waar het over gaat, liefde voor Jezus, liefde voor Maria, liefde voor de medemens, alleen maar liefde hoor ik in een wereld vol haat, onbegrip, tegenstellingen en vernederingen. Ginger drumde zijn weg door het leven zonder oog voor zijn naasten, hij speelde met Fela Kuti, dat is een ander verhaal, een weerbarstig mens, gegroefd gelaat met altijd een sigaret in de mond, de ogen verscholen achter een bril met donkere glazen, de heroine ingeruild voor paarden. Gregoriaanse muziek, Byzantijns, uit de Oekraine, het oosten, hallelujah klinkt het, dat herken ik, maar het werd nooit zo mooi gezongen in onze kerk. De mooiste Hallelujah is van Jeff Buckley, zoon van Tim, live gezongen, een nummer van Leonard Cohen.

Reacties

Reacties

lo

morgen/ vandaag op belgie fela kuti

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!