thuismetsijtze.reismee.nl

Haast.

Het is een drukte van belang 's morgens, voordat ik de hond uitlaat in het donker zie ik al rijen auto's voorbij komen, loop ik later buiten dan ben ik getuige van soms roekeloze inhaal acties, wie doen zoiets? ik rijd over binnenweggetjes naar mijn werk, net breed genoeg voor twee auto's, maar eigenlijk niet geschikt om in te halen, toch zie ik vaak twee koplampen dichterbij komen waarin ik de irritatie van de chauffeur voel, aan de kant met die oude bak (net gespoten dus het roest ervoor kan ik weglaten). Ik rijd keurig zestig maar ga toch zover aan de kant als mogelijk is, ik heb geen zin om in de modder van de berm terecht komen, om de koplampen de ruimte te geven in te halen. Zo gaat het bijna elke morgen. Vanmorgen kwam ik in een rij auto's terecht, 5 of 6, die achter een heel langzaam iemand reden, ik zag de irritatie, de eerste auto ging er vlak achter rijden, af en toe seinend met het grote licht, twee auto's reden op de linker weghelft om in te halen, maar konden er niet langs, want de voorste auto reed langzaam midden op de weg, langzaam is een kilometer of 50, waar je 60 mag. Ik reed achter aan op mijn dooie gemak, bekend met het fenomeen haastige rijders. Ik vroeg me af waarom mensen 's morgens zo vaak haast hebben, le laat uit bed - snel naar het werk, geen zin - toch maar gegaan op het laatste moment, opgehouden door een stoplicht, brug of een langzame rijder of nog iets anders. Ik zie mensen vol frustratie en boosheid in hun auto zitten, als ze mij voorbij zijn geven ze vol gas om verder op te moeten remmen voor een bocht. We reden achter elkaar aan door een dorpje, 30 km., maar het ging nog langzamer, nog meer ergernis en zelfs getoeter, leuk als je ligt uit te slapen. Eindelijk een afslag waar vier auto's de snelweg op schoten, twee bleven achter de langzame wagen rijden, die naar links afsloeg, de auto erachter toeterde onbehoorlijk hard en lang. In de voorste zat een oudere vrouw in die het stuur krampachtig vasthield op weg naar haar werk, ik weet het niet, wel dat er weinig begrip is voor mensen die door wat voor omstandigheden langzaam rijden of zich aan de vastgestelde snelheid houden. Ze willen ook op hun plaats van bestemming komen net als ik. Ik neem de tijd, rijd over de kleine weggetjes, trek me niets aan wat het gehaast van anderen, ga hoogstens ietsjes aan de kant, het is niet mijn schuld als iemand te laat op zijn werk of waar dan ook aan komt. Er vliegen ganzen over, de zon komt op, er staan een paar reeën, een buizerd vliegt net weg, er is zo veel te zien onderweg anders dan de achterlichten van mijn voorganger.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!