thuismetsijtze.reismee.nl

Zin.

Zin in het leven en wat is de zin van het leven? In het voorjaar krijg ik weer zin om buiten te leven, in de winter is het donker, het licht schijnt binnen, kachel en kaarsen aan, de dag is kort, de nacht is lang, ik geniet van de warmte, het huis is een cocon, waarin ik mezelf verpop tot een nieuw iemand in de lente. In de donkere dagen denk ik na over de zin van het leven, ik heb weinig anders te doen, stofzuigen en het huis schoonmaken zijn niet mijn favoriete bezigheden. Het leven heeft geen zin anders dan de zin die ik er aan geef, het is dan ook heel persoonlijk, eigenlijk ben ik de enige die wat van mijn leven kan maken, doe ik het niet dan is dat ook mijn keuze. Kan ik het niet, dat is een ander verhaal, een leven dat niet geleefd kan worden omdat de zin van het leven er niet is of wordt weg genomen door de zwaarte van het bestaan, alles is teveel, doet zeer, niemand weet het, alleen zijn is soms geen keuze, maar een waarheid. Dat geldt voor iedereen, maar waarom kan de een er beter mee omgaan dan de ander, waarin zit dat verschil? Het zijn de vragen van de winter, elk jaar weer en als opeens het voorjaar begint koester ik de eerste keer dat ik buiten in de zon kan zitten, ik ril van de warmte van de zon, val in slaap en ik denk 'ik ben er nog'.