thuismetsijtze.reismee.nl

Weihnachts-oratorium van Bach.

Vroeger dacht ik dat klassieke muziek vervelend, saai, niet om aan te horen was. Mijn moeder zette de radio op de klassieke zender, luisterde naar de Matthaus Passion van Bach en was zichtbaar ontroerd. Later zijn we een paar keer naar de uitvoering van de Matthaus gegaan in de kerk van Appingedam, we hebben samen geluisterd, ik heb naar mijn ouders gekeken, ik voelde hun geloof. Mijn moeder heeft het zaadje van de klassiek muziek in mij geplant, een beetje water gegeven en nu luister ik er veel naar, het plantje groeit, wordt groter , ik moet het elke dag water geven, soms vergeet ik het, draai andere muziek, maar dat maakt niet uit. In mijn tuin groeit ook van alles naast en door elkaar, met muziek kan dat ook heel goed. Naar alles luisteren, neem er de tijd voor, niet te snel opgeven, doorzetten of het jazz, klassiek, blues, afrikaans, pop, disco, nederlands talig of weet ik het wat is, alle muziek die met het hart is gemaakt is mooi. Ik draai het allemaal, soms heb ik er even genoeg van, hoe dat komt daar moet ik nog over nadenken. Ondertussen luister ik naar het Weihnachts oratorium van Bach, op plaat uiteraard, 6 kanten en maak ik stamppot rode kool met rozijnen, appeltjes en hachee naar grootmoedersrecept en geniet er van.