thuismetsijtze.reismee.nl

Trendy kerstfeest.

Dat staat in de folder van de gamma, net als kerstshopping, kerstlichtjes, alles is te koop, maar wat het met kerstfeest te maken heeft ontgaat me. Komt het overwaaien uit Amerika, de VS, of is het een streek van Jan des Bouvrie? Zoveel mogelijk licht, verlichting, slangverlichting, kaal of met figuren (rendieren), wit, geel, gekleurd, het maakt niet uit als het maar veel is. Dat is kerstfeest geworden, een feest van veel in alle opzichten, het begon met weinig een stal en een kribbe en een kindje, maar die zie ik niet terug in de reclame. Misschien iets om even bij stil te staan, het verhaal nog eens te lezen in de bijbel, de kinderbijbel of het verhaal in herinnering terug te halen in alle stilte, want we worden overvoerd met kerstplaten, van de goede doelen tot nick en simon en nog erger, iedereen wil een graantje meepikken uit de kerstruif, vroeger heette dat een kribbe, maar dat is lang geleden. Wie gelooft het verhaal nog en weet de betekenis achter het kerstfeest?,zoek ernaar maar niet in de folder van de gamma. De houtkachel is aan, er branden twee kaarsen voor de tweede advent en the Doobie Brothers zingen Jesus is just allright. Het kerstfeest kan beginnen, vreemd dat we er vaak alleen nu tijd voor hebben en aandacht, altijd rond kerst klinkt de roep om vrede , zien we de armoede, de ellende in de wereld en gaan we er wereldwijd iets aan doen, maar in januari vriest het en is het koud, we zitten bij de kachel en genieten van onze welvaart, daar is niks mis mee, maar nu wel in de folder van de gamma, het slaat nergens op, gebakken lucht, dat is geen kerstfeest en dan heb ik de folders van supermarkten nog niet eens bekeken. Kerstfeest samen wat is er mooier.