thuismetsijtze.reismee.nl

Platen.

Lp's, platen, ze waren bijna uitgestorven toen de cd op de markt kwam halverwege de jaren '80 van de vorige eeuw. Ik kocht gelijk een cd speler, die ik nu nog heb, want het was de ultieme geluidsbeleving volgens kenners, recensenten en mensen die de muziekwereld bepalen, al het vinyl werd uitgebracht op cd, vaak met extra's aan oude opnames, leuk voor de liefhebber. Na een aantal jaren met cd's, het geluid viel tegen, kocht ik een nieuwe naald voor de pick up en draaide mijn platen weer met krassen en al, prachtig. Door de computer, internet en marktplaats werd het makkelijk om verzamelingen platen, lp's op te sporen en ze voor een habbekrats te kopen. Dat deed ik, zodat binnen 'no time' het huis en de schuur vol lagen en nog steeds liggen met platen, vinyl en 78 toeren platen van schellak, erg breekbaar. Wat moet je er mee? denk ik vaak, maar vanavond trek ik platen van the beatles uit de kast die ik niet kende, verrassing en dat gebeurt heel vaak, met heel veel muziek, pop, blues, jazz, afrikaans, nederlands-talig, klassiek, rare muziek, wereld muziek, alles wat er is, heel veel, beluister ik, disco, soul, duitse schlagers, jodel muziek (prachtig), hard rock, gisteren nog platen gedraaid van Uriah Heep en dan zoek ik op Google alles op van die band. Beetje gestoord, ik weet het. Ik had het er gisteren nog over met Carien, waarom doe je dat?, vroeg ze, al die platen en dan luisteren en er over lezen, van pop, jazz, blues naar klassiek en met een omweg langs alle landen van de wereld. Avonden zit ik te luisteren en te lezen, alles is te vinden op het internet, dank hiervoor, ook weer niet, want het kost me zo veel tijd en wat moet ik met al die informatie? Ik geniet er van en vind steeds weer 'nieuwe muziek' tussen al die platen, het houdt niet op, nooit niet. Nu draait een plaat van the Beau Brummels, ooit geleend in de jaren 1970 van de platenbibliotheek, waarschijnlijk opgenomen op een cassettebandje, dat wegraakte, maar naar lang zoeken kon ik de plaat kopen voor 3 euro. Waarom, Crying Wolf, het nummer bleef terugkomen in mijn hoofd, ik zong het, floot het, ten minste wat ik me er nog van herinnerde, flarden, maar er staan nog meer mooie nummers op de plaat hoorde ik later. Platen, vinyl, ik was er net op tijd bij, de prijzen van lp's schieten omhoog, nog enkel koop ik iets. Zelfs de kringloopwinkels, waar ik honderden platen kocht voor niks, weten de prijs, het is niet leuk meer om platen te kopen, maar ik geniet er nog elke dag van. Bedankt iedereen die de platen te vroeg heeft verkocht.