thuismetsijtze.reismee.nl

Nacht.

In de stilte van de nacht voel ik me thuis, op mijn gemak. Het werk is gedaan, ik kan uitrusten, lezen, muziek luisteren en weer gaan tekenen/schilderen of in de stilte zitten mijmeren. Dat is zo'n prachtig woord, het zegt precies wat ik bedoel; 1) in gedachten verzonken zijn, lang peinzen over iets, 2) stil en vaag peinzen in een min of meer weemoedige stemming. Ik kies voor nummer 2. De muziek kan zo hard als ik het wil, de buren hebben er geen last van en ik woon alleen, hier klaagt ook niemand. Dat alleen wonen heeft ook nadelen, eenzaamheid, daar over stond vandaag een uitgebreid artikel in de krant. Het schijnt voor veel alleenstaande mensen een probleem te zijn of te worden en je gaat er niet voor naar de huisarts. Een ander nadeel is dat ik na een late dienst in een donker huis thuis kom, waar dan wel weer een vriendelijke kwispelende hond op me wacht, maar soms twijfel ik of het om mij gaat of om het eten. Het nachtleven zorgt er voor, dat ik vaak te laat ga slapen en er is niemand die zegt dat ik eerder naar bed moet gaan. Soms is er iemand, maar dan hoeft ze het niet te zeggen. Was ze er maar vaker.