thuismetsijtze.reismee.nl

Stil in huis.

Het is weer stil in huis, Carien ging gisteren weer naar amsterdam en Julia ging vandaag naar leeuwarden, maar eerst nog even naar oma, mijn moeder, in groningen. Het is wel mooi dat ze dat doet, bijpraten met oma. Dat is ook weer iets waar ik me over verbaas, nu en eerder, het gemak waarmee de kleinkinderen omgaan met oma en eerder ook met opa. Ik zie julia weer aan de hand van mijn moeder lopen over het zandpad in duitsland. Ze praatte honderd uit over van alles en nog wat, maar niet op een manier, zoals ik gewend was om met mijn opa's en oma's te praten. Toen was er veel meer afstand, het was stijver in de omgang. Later veranderde het een beetje. Opa en oma Hielema liepen altijd langs ons huis als ze naar de kerk gingen, op de terugweg dronken ze bij ons thuis koffie en werd de preek besproken. Ze woonden toen in de oppenheimstraat, vlakbij. Ik had lang haar en ging met een spijkerbroek vol opgenaaide stukken naar de kerk, tot ergernis van veel mensen, maar oma Hielema liep vaak gearmd met mij de kerk uit en naar ons huis, dat vond ik toen al heel bijzonder. Ik kon goed met haar praten en ze luisterde altijd.

Alle kleinkinderen vertellen nog met liefde en plezier over de vacantie's bij opa en oma in duitsland. Over Duitsland, haselunne, kunnen we als familie wel een boek schrijven, ieder met zijn of haar herinneringen.