thuismetsijtze.reismee.nl

Motor.

Vandaag op de motor naar het werk, de bus staat bij de spuiter. Gelukkig was het redelijk weer, want ik heb nooit zo'n zin om de motorbroek aan te trekken. Daarvoor is de afstand, 14 km., net te kort. Toch wel weer een lekker gevoel om een stukje te rijden, herinneringen komen gelijk naar boven, ik moest denken aan die koude dag, met 's morgens sneeuw. Hoe mooi het was en hoe ver, eergisteren de route helemaal bekeken, wat een afstanden en mooi bijgewerkt, joop. Van de verhalen en de foto's laat ik twee boeken maken, ongeveer 150 pagina's. Morgen verder met de keuken en opruimen, ik moet nu eindelijk eens beginnen, het lijkt wel een uitdragerij hier. En morgen komt Carien, het moet netjes zijn en schone lakens. Julia komt ook, gezellig, ze belde net. Even bijpraten over hoe het gaat met ons. Ik ben heel benieuwd hoe de bus er uit zal zien over een week of vier. Misschien gaan we nog wel even kijken. De spuiter stript de bus thuis en zet die dan op een aanhanger en dan gaat het naar de werkplaats. De wielkasten worden vervangen door nieuwe. Alle onderdelen zijn nog nieuw te koop bij verschillende bedrijven, via internet is het heel makkelijk om te vinden. Ik koop twee nieuwe bumpers en een voorgril, maak de polyester daken schoon en als het kan, de binnenkant van het hefdak. Vandaag heb ik vlierbessen geplukt, om ze te koken en dan te zeven en in het sap appels te koken, wat suiker en kruiden er bij en dan in een weckfles. Heerlijk om 's winters door de yoghurt te doen. Het gaat goed met de tuin, vooral door Carien, die veel bezig was en is met de moestuin. We moeten nog veel leren, maar aardappelen, bietjes, courgette's, kruiden, aardpeer, pompoenen en ook de aubergine's in de kas lijken vrucht te geven. Misschien wat laat, maar volgend jaar beginnen we op tijd. Ook uien, volgend jaar merr uien en aardbeien. Pruimen waren er ook en veel appels. Carien zocht bramen, een overvloed. Er staat een weckfles met bramen op wodka in de zon, die ik elke dag even moet schudden. Morgen aardappels rooien en 's avonds in de frituur met een lekkere salade er bij. Het leven is mooi en lijkt zonder zorgen, maar dat is schijn. De wereld komt op me af met geweld en met onverdraaglijkheid of onverdraagzaamheid,onverschilligheid en boze mensen, die bang zijn voor, ja waar voor? We gingen op reis, zes weken op pad en nergens een spoor van onvriendelijkheid of wat er op leek. We hebben een paar keer teveel betaald voor een camping, maar niet buitensporig veel. Mooier waren de keren dat we mochten kamperen waar we het niet verwachten of zo vriendelijk werden ontvangen door de mensen. Vooraf maakte ik me een beetje zorgen over wat we zouden tegenkomen, maar dan is er altijd joop, die weet hoe je met mensen moet praten. Ik ben daar een beetje een oen in of loop er voor weg. Samen hebben we het goed gedaan, wat een mooie tijd. Een plaat van Jack Bruce ligt op de draaitafel, bij iedereen bekend hoop ik, anders downloaden of zoiets. Vandaag was ik bij Willy, een zwakzinnige man. Ik werd opgebeld door iemand, die aandelen wilde verkopen en vroeg wat ik voor werk deed. Ik zei dat ik, met zwakzinnige mensen werk en voor ze zorg. Hij zei, die benaming mag je toch niet meer gebruiken en hij vond het raar klinken. Liever mensen met een beperking, maar hoe we ze ook benoemen, zwarten, negers, zwakzinnigen, blanken, aso's, rechts radicalen, moslims, rechts orthodoxen, linkse extremisten, burgers, boeven en buitenlui, wat zegt een naam? Ik was bij Willy, hij is in de war, dat kan je wel zeggen, meer wil ik er niet over zeggen. Wel hoe het is om daar mee om te gaan, wat het mij doet, als je ziet dat iemand, die redelijk goed meedraaide in het leven van alledag, opeens het spoor bijster is en niet meer weet wie hij is. Ik kan allerlei verklaringen opschrijven, wat ik hoorde en zag, maar ik weet het niet en hij ook niet. Ik volg hem, kijk naar hem, luister en zorg voor hem, maar hij is onnavolgbaar en ook heel aanhankelijk, soms irritant, dan moet ik oppassen om daar niet in mee te gaan of er tegen in te gaan. Zijn gedrag roept zoveel op, vragen, ben ik niet net zo? Soms!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!